Y:llä alkavista asioista Ympäristö. Yhteiskunta. Yhteisöllisyys. Ymmärrys. Ydinvoimastakin joskus vähän.

Kaikki blogit puheenaiheesta Työmatka

Hölmölän liikenne

Hölmölän kansa eleli tyytyväisenä. Tekniikka oli suhteellisen heikkoa, toki leivinuuni ja kangaspuut tunnettiin. Työ oli kuitenkin käsityötä ja työmatkat olemattomat koska kaikki tehtiin kotona. Sitten tuli kylään saha. Hölmölän asukkaat kävelivät töihin. Työmatka oli kolme kilometriä, eihän kukaan sen pidemmälle jaksa kävellä.

Lyhyempiä matkoja kaikille!

Kaikki me sen tiedämme, että liikkuminen kuluttaa energiaa - käytännössä pidempi matka = suurempi kulutus. Yksi keino hilliutä ilmastonmuutosta olisikin pyrkiä vähentämään liikkumista. Jos kuitenkin liikkuu niin pitäisi pyrkiä liikkumaan; kävellen, polkupyörällä, tai joukkoliikenteellä.

Järkevä kommenttini vähentää päästöjä.

Jos asun täällä niin miksi minun pitää mennä töihin tonne kun samaan aikaan tuolla asuva tulee töihin tänne tekemään sitä hommaa mitä minä menen tekemään sinne - ihmetteleekö kukaan?

Alun perin piti kirjoittamani tästä enemmänkin, mutta tavallaan keskustelua käytiin jo.

Mielestäni tämäkin liittyy asiaan - ehkä pikemmin käänteisesti?

 

Leikataan työmatkoista

Olen piakkoin kaksi vuotta tehnyt niin sanottua 4-6-kiertoa. Eli neljä 12 tunnin duunipäivää (kaksi aamua, kaksi yötä) ja kuusi vapaata on työkierto. Vuositasolla tuo tarkoittaa sellaista rapiaa 130 työpäivää. 6-4-kierrosta (aamut, illat, yöt ja vapaat) siirryttäessä työpäivät liki 200:sta vähenivät siis 33%. Toki päivät pitenivät ratkaisevasti. Nykyaikaiset kevyet ja avustetut työt eivät ole ylivoimaisia painaa pitkää päivää.

 

YLE: Pitkä työmatka voi tehdä hyvää

YLE tietää tänään kertoa, että pitkä työmatka voi tehdä hyvää. Ehkä uutisoida voisi myös: Lyhyt työmatka voi tehdä hyvää? Olisi täysin eri asia uutisoida: Pitkä työmatka tekee hyvää. Tai; Lyhyt työmatka voi tehdä pahaa.

Työmatkapahoinvointia

Työmatkakulut syövät monelta ison siivun työtuloista. Siksi töissä käymiseen kannustetaan työmatkakulujen verovähennyksellä, jotta työtä kannattaa hakea myös kauempaa kotoa. Vastaavasti työttömyyspäivärahan menettää, jos ei ota vastaan työpaikkaa, jonka työmatkoihin kuluisi alle kolme tuntia päivässä julkisilla kulkuvälineillä.

Avain onnellisempaan työmatkaan

Työmatka aamuruuhkassa pääkaupunkiseudulle on monen lohjalaisen päivittäinen tuskanaihe. Vaikka moottoritien rakentaminen nopeutti liikennettä alkupäässä, ei se poistanut Histan suoralta alkavaa hidastelua ja liikenteen pysähtymistä ennen Tuomarilan liittymää.

Ruuhkat ja röyhkeät kanssa-autoilijat turhauttavat. Pelko myöhästymisestä nostaa tunteita pinnalle. Työpaikalle saavutaan kiroten muut autoilijat manalaan ja lihakset kireinä ratin puristelusta.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä