Y:llä alkavista asioista Ympäristö. Yhteiskunta. Yhteisöllisyys. Ymmärrys. Ydinvoimastakin joskus vähän.

Kaikki blogit puheenaiheesta Biokaasu

Kaasuautoilijat ry:n avoin kirje ympäristöministerille ja liikenneministerille

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin

 

Ainakin ilmastokatastrofin torjumisen kannalta hienossa uuden hallituksen ohjelmassa on asetettu kunnianhimoiseksi tavoitteeksi, että Suomesta tulee maailman ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointiyhteiskunta. Tavoitteita ja keinoja ilmastokatastrofin torjumiseksi on listattu monilta elämänaloilta.

EU ei halua suomalaisia koululaisia kyydittävän biokaasuautoilla

EU:ssa on hyväksytty direktiivi, jonka tarkoituksena on edistää puhtaiden ja energiatehokkaiden ajoneuvojen osuutta julkisen sektorin hankkimissa ajoneuvoissa ja kuljetuspalveluissa. Liikenne- ja viestintäministeriö aloittaa direktiivin toimeenpanon Suomessa.

Direktiivin hyvä tarkoitus on täysin pilattu ja käännetty jopa päälaelleen omituisella puhtaan auton määrittelyllä.

Näkökulma: Autoilun tulevaisuuden suunnat

Itselleni autoilun tulevaisuuden suunta sekä Suomessa että laajemmin on vielä hahmottumaton enkä voi sanoa olevani minkään luokan asiantuntija tässä asiassa. Olen kuitenkin seurannut keskusteluja aiheesta eduskuntavaalien yhteydessä kiinnostuneena. Puolueiden sekä poliitikkojen kannanotot vaikuttavat perustuvan yksinkertaistuksiin ja joihinkin kehiteltyihin tavoitteisiin, joiden perustelut ovat aika huteria.

Satojen miljoonien tuet vähäpäästöisille autoille eivät pure näin

Olen saanut kritiikkiä lillukanvarsista puhumisesta nostettuani esille ladattavien hybridiautojen massiiviset veroedut vastaaviin bensiini- ja dieselkäyttöisiin ja jopa kaasukäyttöisiin autoihin verrattuna. Eihän saisi arvostella veronalennuksia, joiden ainoa tarkoitus on edistää autokannan uusiutumista vähäpäästöisemmäksi. Onhan koko autoverojärjestelmä rakennettu suosimaan vähäpäästöisiä autoja ja verot määräytyvät tasapuolisesti hiilidioksidipäästöjen perusteella. Päästöarvot taas määräytyvät yhteisesti sovitusti WLTP-testien perusteella. Kaikki on siis periaatteessa hyvin.

Onko mahdollista vähentää päästöjään ja säästää tinkimättä mistään?

Ylen laskuri kertoo, että ajamalla biokaasulla bensiinin sijaan vähennät hiilidioksidipäästöjäsi 2940 kg vuosittain (https://yle.fi/uutiset/3-10565705 - Laskelman on tehnyt Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto).

Gasumin laskuri kertoo, että säästät 830 euroa vuodessa. (https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/miksi-biokaasu/  - oletuksena on, että ajat 20000 km/v nykyisellä bensa-autollasi 6,2 l/100 km keskikulutuksella).

Autoihin tarjolla olevia vaihtoehtoisia polttoaineita (huoltovarmuus)

Muistan lapsuudesta ajan, kun Saab toi markkinoille petrolilla kulkevan auton. Oli mahdollista kääntää bensa-hana kiinni ja ajaa vaihtoehdolla. Aika ei silloin ollut kuitenkaan kypsä kyseiselle vaihtoehdolle ja idea hautautui hiljalleen. Nykyään lehdissä on aika ajoin negatiivisia uutisia dieselautoilusta ja kuinka joissain kaupungeissa käyttörajoituksiakin on suunniteltu ja toteutettukin.  Mitä vaihtoehtoja meille tavallisille suomalaisille on tarjolla?

Monipuoliselle energiaviljelylle tuli ilmastotarve

Biomassasta polttoainetta on yksi EU:n tänä vuonna ehdottamia keinoja päästöjen nopeaksi vähentämiseksi. Parhaimmillaan biomassojen käyttö lisääntyisi EU:ssa jopa 80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Biomassaa jalostettaisiin muun muassa liikenteen polttoaineiksi, kuten bioetanoliksi ja biokaasuksi.

Tässä mittakaavassa biomassa ei tarkoita enää luontaisesti kasvavia talousmetsiä. Biomassan viljelyä on kehitettävä ja monipuolistettava, myös pelloilla. EU:n uuden strategian mukaan kasvava määrä Euroopan maa-alasta pitäisi käyttää energiakasvien viljelyyn.

Kiertotalous tarvitsee energiapeltojen ja -metsien maaluokan

Ihmiselle kiusallisten jätteiden mutta kasvien tarvitsemien ravinteiden kierrätyksestä on tulossa 2020-luvulla yhä suurempi ongelma. Tyyppiesimerkki on jäteveden puhdistuksessa eroteltava typpi- ja osin fosforipitoinen liete, jota emme osaa kierrättää peltoon tai metsään.

Lieteongelma syvenee biokaasulaitosten yleistyessä. Kaikki biomassahan ei muunnu kaasuksi. Osa jää aina kiinteäksi mädätysjätteeksi. Sen loppusijoituksesta voi tulla ongelma.

Biotaloudella on ruokohelvestä opittavaa

Ruokohelven viljelyn varhainen kehittäjä oli Lapin maatalouskoeaseman johtaja, tohtori Aimo Isotalo. Hän keräsi 1960-luvulla ruokohelven siemeniä Tornionjoen laaksosta, kylvi ne Apukan koetilalle ja kasvatti ruokohelpeä rehuksi. Rotevan, pitkäkortisen heinän rehuarvo oli kuitenkin timoteihin verrattuna heikko. Ruokohelven koeviljely onnistui, mutta karjan kasvattajat eivät helven viljelyyn vielä syttyneet.

Biokaasua joukkoliikenteeseen

Tein kirjoituksen erityisesti Oulun seutua koskemaan, mutta uskoisin että samat asiat pätevät moneen muuhunkin kaupunkialueeseen. Lisäksi mainittakoon, että Vaasa, Seinäjoki ja Jyväskylä ovat nimenomaan joukkoliikennepuolella jo tehneet hyvää työtä.

"Liikenteessä on kaksi käyttökelpoista mahdollisuutta päästöjen vähentämiseen. Toinen on biokaasu ja toinen sähkö. Keskityn tässä kirjoituksessa omalla alueellamme tuotetun biokaasun käyttämiseen ja siitä saataviin etuihin.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä